Yrityksen talous ja liiketoiminta kuntoon – lyhyt oppimäärä, osa 2

Edellisessä blogissa käsittelimme yrityksen talouden seurantaa, raportointia ja budjetointia. Tällä viikolla siirrymme liiketoiminnan käytännönläheisempiin aiheisiin; arjen sujuvuuteen, kulujen hallintaan, myynnin kehittämiseen ja rahoitukseen. Viime viikon blogipostauksen pääset lukemaan täältä.

Myynti ja kannattavuus

Yrityksen kasvun, kehittymisen ja ylipäätään olemassaolon edellytys on myynti. Ilman myyntiä kassa kuivuu nopeasti ja lopulta yritys kuolee. Myynnin kasvattaminen on myös erinomainen keino parantaa kannattavuutta; yrityksen tulosta voi kasvattaa joko menoja leikkaamalla tai myyntiä kasvattamalla. Menojen leikkaamisessa tulee kuitenkin nopeasti raja vastaan ja nollakuluilla ei yksikään yritys pyöri. Tämän vuoksi kannattaakin panostaa myyntiin ja miettiä, mistä yritys voisi saada uusia asiakkaita? Voisiko nykyisille asiakkaille tarjota uusia lisäpalveluja? Lisäksi kannattaa pohtia myös tarjoamiesi tuotteiden ja palveluiden kannattavuutta: keskity myymään niitä tuotteita ja palveluita, joilla on suurin kysyntä sekä panosta asiakkaisiin, jotka ovat sinun yrityksellesi kannattavimpia.

Myynnin johtamisessa on 3 tärkeää asiaa, jotka kannattaa miettiä kuntoon:

  1. Määrä: Kaikki myynnissä lähtee määrästä. Mitä enemmät kontaktoit potentiaalisia asiakkaita, sitä enemmän saat myyntiä. Paljon soittoja tai muita kontakteja tarkoittaa yleensä paljon asiakaskohtaamisia. Ennen pitkää paljon kohtaamisia tarkoittaa paljon tarjouksia ja lähes aina enemmän tehtyjä tarjouksia tuottaa enemmän myyntiä kuin vähemmän tarjouksia. 
  2. Laatu: Myyjissä on eroja; toinen on huippumyyjä syntyessään, toisille myynti on vaikeampaa. Myynnissä voi kuitenkin kehittyä. Yksikään myyjä ei voita jokaista tarjouskilpailua, mutta harjoitus tekee mestarin. Omia myyntitaitojaan kannattaa aktiivisesti kehittää, sillä hyvä myyjä saa samalla työmäärällä merkittävästi enemmän tulosta aikaan. Myyntitaidot, eli myynnin laatu, voi kehittyä vain harjoituksen kautta ja paremmaksi myyjäksi tullaan vain myymällä. Tämän vuoksi määrä on tärkeää myös laadun kehittämisen näkökulmasta.
  3. Suunta: Mihin keskityt ja mihin käytät eniten aikaasi? Millaisiin asiakkaisiin olet yhteydessä? Tunnistatko ne asiakasryhmät, jotka ovat kaikkein kannattavimmat ja jotka ostavat sinulta eniten? Kohdenna myyntiponnistelusi siihen kohderyhmään, joka tuo nopeimmin, eniten ja kannattavimmin kauppaa. 

Arki helpoksi

Huolehdi, että sinulla on käytössäsi arkea helpottavat ratkaisut. Usein yrityksissä tyydytään hoitamaan asioita excelillä tai paperilla, koska halutaan säästää tai ei tiedetä paremmasta. Tämä toimintamalli kuitenkin usein maksaa työaikana monin verroin enemmän kuin tehokkaat järjestelmät. Esimerkiksi muutaman kympin kuukausimaksulla saat käyttöösi yrityksen taloudenhallintaan ohjelmistoja, joilla saat automatisoitua monia asioita. Modernin ohjelmiston avulla saat muun muassa huolehdittua kassan riittävyydestä, automatisoitua laskujen käsittelyä ja seurattua yrityksen talouden tilannetta sekä kehitystä reaaliajassa.

Arjen sujuvuuteen vaikuttaa myös paljon yrityksen kulukuri. Yrityksen kuluja on toki hyvä tarkastella kriittisesti ja turhasta ei kannata maksaa. Samalla on kuitenkin hyvä tiedostaa myös se, että yrittäjän oma aika ei ole ilmaista. Kulujen minimoinnissa sorrutaan usein siihen, että yrittäjä ottaa itse hoitaakseen tehtäviä, joihin kulutettu aika on sitten jostakin muusta pois. Usein nämä tehtävät, esimerkiksi yrityksen toimitilojen siivous, tekevät yrittäjän omasta arjesta hankalampaa ja samalla on käytetty yrittäjän arvokasta aikaa, jonka olisi voinut käyttää joko myyntiin, asiakastyöhön tai liiketoiminnan kehittämiseen.

Olisiko yrityksen roskakorien tyhjentämiseen käytetyn ajan voinut käyttää myyntityöhön ja saada yritykselle uusia asiakkaita ja lisää myyntiä sen sijaan, että säästi muutaman kympin tyhjentämällä itse ne roskikset? Yrittäjän myyntiin käyttämän tunnin arvo voi olla uusi iso vuosisopimus. Siivouksen käytetyn ajan sen sijaan, no, tyhjät roskikset toimistolla.

Rahoitus kuntoon

Yksikään yritys ei toimi ilman rahaa. Tämän vuoksi yrityksen rahoitus on hyvä miettiä huolella. Rahoittajien kanssa neuvotteluun on hyvä valmistautua huolellisesti ja varmistua, että käytössä on kaikki tarvittavat keinot rahoituksen hankintaan; investointien rahoitukseen on eri työkalut kuin kassavajeen paikkaamiseen. Kaikkea tarvittavaa rahoitusta ei välttämättä tarvitse lainata tai sijoittaa itse; investointeihin ja yritystoiminnan kehittämiseen on myös olemassa erilaisia tukia ja nämäkin mahdollisuudet kannattaa selvittää osaavan kumppanin kanssa.

Rahoituksen hankinnassa on myös olennaista, että yrityksen taloutta on hoidettu huolellisesti ja saatavilla on koko ajan ajantasainen raportointi yrityksen tilanteesta.

Me autamme sinua mielellämme kaikkien edellä mainittujen asioiden kehittämisessä. Ota rohkeasti meihin yhteyttä, mietitään yhdessä ratkaisuja sinun liiketoimintaasi ja talouteesi.